OUTREACH SEO

Outreach SEO är en viktig del i din sajts sökmotoroptimering. Vi är specialister och hjälper er gärna att hitta partners av hög kvalité.

Vi hjälper dig mer er outreach seo och länkbygge

Är du också ansvarig över företagets SEO (sökmotoroptimering) och därmed bör ta tag i outreach SEO? Inga problem, vi på DigitalContent.se har flera års erfarenhet av just content marketing, outreach SEO och länkbygge. Vi hjälper er gärna att förbättra era positioner i sökmotorerna!

Vad är outreach seo?

För att förklara vad outreach SEO är så väljer vi att bryta ner det i två punkter; Outreach och SEO.

Outreach är precis vad det låter som, du kontaktar människor i hopp om att de vill hjälpa dig att synas. Det kan vara allt från gästbloggsinlägg till nyhetsartiklar och publiceringar på sociala medier.

SEO (Sökmotoroptimering) i sin tur handlar om att optimera sin sajt eller webbutik mot sökmotorer för att synas så högt som möjligt i sökresultaten. On-page SEO handlar om att optimera din hemsida och ditt content så mycket som möjligt, samtidigt som Off-page SEO i stora drag handlar om att bygga länkar till sin sajt.

Vad händer när du slår ihop Outreach + SEO? Outreach SEO innebär att du kontaktar webmasters och sajtägare för att synas på deras sajter. Vanligtvis betalar man för att få en artikel publicerad där en do-follow länk ingår till din sida.

Din Off-page SEO förbättras i takt med ju fler do-follow länkar du skaffar. Men givetvis måste länkarna vara av kvalité för att du ska nå ett positivt resultat.

För att nå kvalitét behöver du bland annat ta hänsyn till vilka sajter det länkas från, vart länkarna pekar och hur ankartexten ser ut.

Läs mer om skillnaden på outreach och länkbygge här.

Såhär arbetar vi på digital content med outreach seo

Vi hjälper er gärna att skriva artiklar om ni inte själva vill stå för det arbetet. Standard artiklar är 700-900 ord långa och innehåller länkar till både er och andra sajter med hög Trust (aldrig konkurrenter), bilder med rätt alt-taggar, meta descriptions, titlar m.m.

Ni kan alltså vara trygga med att vi levererar artiklar av hög kvalité och dessutom som är sökmotoroptimerade för att ge era länkar så mycket kraft det bara går.

1. Kontakta oss!

1. Ni som kund kontaktar oss med en kort presentation kring er verksamhet och vad ni önskar få hjälp med.

2. Vi presenterar partners

Vi presenterar vår portfölj med alla samarbetspartners. Portföljen presenteras på ett snyggt och överskådligt sätt där alla sajter är kategoriserade för att hjälpa er med att hitta relevanta partners så enkelt som möjligt.

3. Ni väljer sajter m.m.

Ni ger oss önskemål när det kommer till vilka sajter ni skulle vilja synas på, hur ni önskar att det ska se ut (allt från artikelämnen, bilder, länkar osv). Vi kan även hjälpa er här om så önskas.

4. Vi genomför magi

Vi genomför vår magi samtidigt som vi kontaktar våra partners för att se vilka som är intresserade av att skriva om er.

Fördelar med outreach seo

Det finns som vanligt flera olika fördelar med outreach SEO. En av de vanligaste är att länkbygget som sker via artiklarna är av högre kvalité (så länge det görs rätt) jämfört med vanliga ”spam-länkar” i olika PBN (Publika bloggnätverk).

Utöver att du får så kallar ”länkkraft” från de backlinks som pekar mot din sajt så kan du även få nya besökare som kan konverteras till t.ex. kunder.

Rätt genomförd Outreach SEO kan dessutom ge ringar på vattnet och extra länkspridning. Ta som exempel att du lyckas tipsa en nyhetsbyrå om något som har hänt i ditt företag eller på din sajt.

Nyhetsbyrån tycker det är intressant material och väljer att skriva en artikel om er. Läsarna till nyhetsbyrån tycker i sin tur att artikeln är intressant och underhållande och du kan helt plötsligt få ytterligare backlinks eller delningar på sociala medier när folk vill rekommendera nyhetsartikeln.

nackdelar med outreach seo

Nackdelarna är enkla att peka ut – för de flesta företag och sajtägare så är det kostsamt och framförallt tidskrävande.

De flesta som försöker sig på att genomföra Outreach SEO förstår snabbt att det är svårare än man kan tro. Speciellt när det kommer till tid och kraftansträngning.

Det ska även poängteras att manuell anförskaffning av länkar ses som att bryta mot reglerna i Googles ögon. Det är du som sajtägare/webmaster som står för både ansvar och risk på i denna frågan.

Vi på DigitalContent.se hjälper er gärna med er Outreach SEO så ni kan lägga tid och kraft på att skapa content, sälja era produkter och annat viktigt som är grundläggande för just er business.

Kan jag genomföra outreach seo och länkbygge på egen hand?

Det finns givetvis en chans att lyckas bra med Outreach SEO på egen hand. Däremot finns det ett par viktiga punkter att tänka på innan du sätter igång. Ha i åtanke att vi är grymma på just dessa punkter och det är därför vi passar så bra som partner till er.

En av de absolut viktigaste punkterna är relationer till olika sajtägare och webmasters. Det här är även den punkt som är mest tidskrävande, tillsammans med skapandet av content till artiklarna.

För att få publicera något på någons sajt så krävs oftast någon form av relation, framförallt om du vill att webmastern ska göra ett bra arbete och maximera länkstyrkan i form av texter, bilder, länkar m.m.

En av våra bästa egenskaper är att vi har ett stort nätverk av relationer till bl.a. andra sajtägare, webmasters och reklam- & nyhetsbyråer. Vi har dessutom flera egna sajter som vi själva förvaltar. Därför kan en fördel vara att överlåta relationsbiten till oss som redan är etablerade.

Efter att du har byggt en relation till sajtägaren så är det dags för att pitcha din idé om hur du skulle kunna hjälpa honom/henne med att bidra med bra material till sajten. Det finns flera olika tillvägagångssätt, men vanliga artiklar kan t.ex. vara en intervju om dig själv eller att du besvarar en fråga/fyller ett tomrum på sajten.

Det viktiga är att det i materialet går att länka till din sajt och att det är material som sajtens besökare är villiga att sprida och dela på sina sajter, bloggar eller sociala medier.

Vi på DigitalContent.se har som målsättning att vara så transparanta som möjligt både mot kunder och samarbetspartners. Precis så bör du tänka om du väljer att försöka dig på Outreach SEO själv. Du måste vara ärlig i både relationsbyggandet och i dina pitchar om varför du bör få bidra med material på någons hemsida.

Det viktigaste för din SEO när det kommer till ditt outreach-arbete är att du får en do follow-länk publicerad som pekar mot din sida. Utan länken så får du inget mervärde i det hårde arbetet du lägger ner när det kommer till sökmotoroptimeringen för din sajt.

Tänk på att länken som pekar mot din sajt ska ge mervärde. Har en nyhetsreporter skrivit en artikel om hur Outreach SEO fungerar så hade en länk till just denna sidan varit relevant, men kanske inte vår startsida.

Om du lyckas få en intervju eller liknande hos någon sida så kan du alltid få din länk under t.ex. din egen presentation där det även finns profilbild, telefonnummer, mailadress med mera.

För att du ska lyckas med Outreach SEO i längden (vilket bör vara det långsiktiga målet för alla) så kommer det att krävas kraft, tid och hårt arbete. Det är långt ifrån så enkelt som att skicka ut ett par mail och få ditt material och dina länkar publicerade. Det räcker inte att göra det en gång, det här är något som behöver göras ”hela tiden” för att nå höga resultat.

För många är det helt enkelt mer lönsamt att anlita oss som partners, släppa fokus på den biten de kanske inte ens kan bra och istället lägga all kraft på att skapa värde i andra delar av sin verksamhet.

Om du ska vara helt ärlig mot dig själv, hur bra kan du sökmotoroptimering egentligen? Du kanske är bättre på att skapa content, besöka kunder och genomföra sälj eller något annat? Då bör du även rikta ditt fokus på just den biten!

Observera att det är förbjudet i Googles ögon att manuellt bygga och köpa länkar till sin sajt.

Rätt genomförd outreach seo ger dig kvalité och större chans till bra resultat

Backlinks är idag en av de absolut viktigaste komponenterna för att en sajt ska lyckas bra i Googles algoritmer. Men en av de stora skillnaderna de senaste åren är att kvalitén runt länken blir allt viktigare.

Det räcker inte längre att ha många länkar pekade till sin sajt, nu för tiden finns det flera viktiga element att ta i beaktning. Här är ett par av de viktigaste:

En av de absolut viktigaste punkterna. Dina backlinks bör komma från sajter som är relevanta för din nisch. Har du en sajt inom heminredning så bör du försöka hitta andra sajter inom heminredning som kan tänka sig att länka till dig.

Hur ser sajtens historik och nutid ut? Har sajten några varningsklockor eller har den till och med blivit straffad av Google? Se till så att sajten har en bra historik och att den inte har t.ex onaturliga ingående och utgående länkar.

Domain authority (DA) anger hur hög authority domänen på sidan har. Får du en länk från en sida med hög Domain authority så får du med största sannolikhet en länk med hög authority när det kommer till domänens ålder, populäritet, storlek och andra viktiga faktorer.

Page authority (PA) fungerar på i princip samma sätt som Domain authority, men istället för att ange värden för domänen så visas värden för en specifik sida.

Många spekulerar i att popäliriteten på sociala medier och antalet benämningar/delningar ska spela en roll i hur högt din sajt rankar på Google. Även trafiken till sidan ska ha betydelse. Det kan därför vara bra att ta en titt på om sajten du försöker skaffa länkar från har hög trafikvolym och en hög populäritet på sociala medier.

Hur ser sajtens tidigare utgående länkar ut? Googles algoritmer lägger märke till om en sajt har t.ex. ovanligt många utgående länkar, ej relevanta länkar eller om länkarna ser ut att ha fått sin plats genom att ha blivit betalda.

Antalet länkar som pekar till sajten. Ett högt antal länkar anger i normala fall att sajten är populär bland andra som ”rekommenderar” sajten i form av att länka till den.

Trust flow anger, jämfört med Citation flow, hur hög kvalité det är på länkarna som pekar mot sajten. Trust flow är en av de viktigaste punkterna enligt många byråer som arbetar med sökmotoroptimering.

Det är en stor fördelen om det finns någon form av balans mellan Citation flow och Trust flow när det kommer till backlinksen till en sajt. En onormalt hög siffra åt något håll skulle kunna innebära att länkprofilen kan vara köpt, spammig eller något annat som Googles algoritmer inte tycker om.

Ett mätinstrument som företaget Moz har tagit fram för att mäta Spam score och eventuella varningsflaggor.

Observera att det finns tusentals parametrar i Googles algoritmer. De vi nämner här ovanför är dock ett par av de viktigaste enligt många SEO-experter. Backlinko.com har här sammanställt en lista över 200 rankingfaktorer.

Använd Outreach SEO och Content marketing tillsammans

För att lyckas ranka högre än konkurrenterna så krävs det både en bra On-page SEO och en bra Off-page SEO. När du väl lyckas få ditt content publicerat om dig så är det viktigt att även denna t.ex. nyhetsartikel är sökmotoroptimerad och av högsta möjliga standard för att på så sätt skicka vidare så mycket länkkraft som möjligt till sin sajt.

När ni beställer artiklar skrivna av våra skribenter så erbjuder vi kvalitativa artiklar som dessutom är sökmotoroptimerade. Det ser vi till genom att skicka med allt nödvändigt  som t.ex. meta description, bilder med rätt alt-taggar, ankartexter och länkar till webmastern som ska publicera innehållet. Givetvis gäller detta i ett läge där vi (DigitalContent + Ni) får publicera vårt eget content på sajten.

Våra egna artiklar är aldrig oftast mellan 700-900 ord, innehåller relevanta bilder, utgående länkar till andra relevanta sidor (givetvis inga konkurrenter) och andra viktiga On-page optimeringar.

Vissa sajter, så som nyhetssidor, vill ofta skriva sina egna artiklar men de är i regel öppna för att göra de anpassningar vi ber om när det kommer till SEO.

Hur bygger jag en bra länkprofil till min sajt?

Det här en fråga som kräver en dedikerad artikel om enbart länkprofiler, men för att svara kort och enkelt på frågan så behövs det varation. Det viktigaste i Googles ögon är att du har en ”naturlig länkprofil”. Det innebär att alla länkar som pekar mot din sida kan inte ha ankartexten (texten som är klickbar på sajten som länkar till dig) ”låna pengar” eller ”heminredning”.

Din länkprofil behöver vara varierande när det gäller allt från vilken sorts länkar som pekar mot dig, vart länken pekar och vilken sorts ankartext har länken.

För att få till en naturlig länkprofil så är Outreach SEO enligt oss ett måste. Du kan inte bara få länkar från t.ex. influencers bloggar (även om dessa kan utföra en viss länkkraft också). Rätt genomförd Outreach SEO ger dig chansen att synas på ett naturligt sätt på stora sajter som kan ge dig en långsiktig och kraftig skjuts uppåt i sökmotorerna.

Outreach seo backlinks
Bild lånad från Kinex Media

Varför bör ni använda er av DigitalContent som partner?

Vi som driver DigitalContent.se har över 10 års erfarenhet av att finnas på internet. 

Våra verksamheter är och har varit allt från e-handel (omsättning idag på ca 9 miljoner kronor) till affiliateverksamhet. 

Den gemensamma nämnaren är att sökmotoroptimering har varit en av de viktigaste kuggarna i vårt maskineri.

De senaste åren har vi hjälpt allt från små sajtägare till större miljardbolag med att hitta bra sidor att synas på. Vi har i dagsläget nära samarbete med en bred portfölj av olika sorters sajter. 

Kontakta oss idag så hjälper vi er att hitta de bästa platserna för just ert content!

Vi kan självklart hjälpa er med andra tjänster för att förbättra er försäljning genom bättre SEO:

  • Utvärdering av er On-page SEO
    Vi ger er konstruktiv kritik på vad ni bör göra för att förbättra er sida i Googles ögon. Självklart hjälper vi er gärna att fixa förbättringarna om så önskas.
  • Utvärdering av er Off-page SEO
    Vi ger er konstruktiv kritik på hur er Off-page SEO ser ut och vad ni bör göra för att nå bättre resultat.
  • Bygga en ny hemsida
    Har ni en gammal och förlegad hemsida? Låt oss då istället hjälpa er att bygga en ny hemsida som från första start är sökmotoroptimerad.
  • Skapa content för er sajt
    Har ni inte tid, lust eller resurser för att skapa ert content själva? Låt oss hjälpa er genom att skriva artiklar, produkttexter eller annat efter önskemål.

Är våra tjänster intressanta för er? Klicka här för att läsa mer om våra tjänster!

Slutsats

Outreach SEO kan göras av många, men det är långt ifrån säkert att det blir lönsamt för er. Ett vanligt misstag flera företagare gör är att lägga tid och kraft på fel saker. Lägg all er kraft på det ni är bra på så hjälper vi er med det vi är bra på!

Anton Gustafsson - DigitalContent

Anton Gustafsson

Grundare & CEO
DigitalContent.se

Den här artikeln är skriven av mig, Anton Gustafsson, som är grundare till DigitalContent.se. Om du gillar det du läser så får du gärna dela artikeln med vänner och bekanta som du tror kan dra nytta av att lära sig mer om Outreach SEO. Det skulle göra mig mycket glad!